گیم ها از زیباترین وسایل بافت هنری هستند که در سراسر ایران تولیدی های بزرگی به ارائه آن ها می پردازد. گلیم پشمی مرینوس ورنی در بین انواع گلیم ها جایگاه ویژه ای داشته و از آن به عنوان شیء تزیینی استفاده می شود.

مرکز خرید این نمونه از گلیم بیش تر از همه در استان فارس می باشد و مرغوب ترین جنس خود را به بازار ارائه می دهد.

خرید انواع گلیم پشمی مرینوس ورنی

تاریخچه تولید گلیم پشمی مرینوس ورنی

تاریخچه تولید گلیم پشمی مرینوس ورنی

از معروف‌ ترین پوشش های ایرانی می توان به گلیم اشاره کرد که بافته شده از موی بز و پشم گوسفند است. معمولا گلیم با استفاده از نخ پشمی یا پنبه ای بافته می شود که از آن جهت زیرانداز و یا وسیله های تزیینی استفاده می شود. تاریخ گلیم بافی به سه هزار سال قبل از میلاد بر می گردد. گفته می‌ شود که گلیم ایرانی جزو اولین هنرهای صنایع قبیله پراکنده انسان‌ ها بوده است.

برای اینکه گلیم بافته شود از الیاف ضخیم استفاده می شود. ما دارای انواع گلیم ها هستیم که از آن ها می توانیم به گلیم ساده، یک‌ رو یا سوماک و یک رو غیر سوماک اشاره داشته باشیم.

انواع گلیم های ساده که برای بافت آن ها از روش پودر گذاری استفاده می‌ شود در مقایسه با انواع دیگر گلیم ها ضخامت کم تری دارد. در دو طرف گلیم نگاره های یکسانی استفاده شده است که می توان از هر سمتی آن را استفاده کرد. اما بیش تر از همه در استان اردبیل، سمنان و زنجان تولید می شوند.

اما در گلیم‌ های سوماک از بافت پود پیچ استفاده می‌شود و از گلیم قفقاز به حساب می‌ آید. این گلیم داراب ضخامت زیادیست.

گلیم های غیر سوماک که برای تهیه آن ها از بافت ساده و باف سوماک استفاده می‌ شود، از بهترین گلیم هاست که امروزه طرفداران بسیار زیادی دارد.

از گلیم های معروف استان اردبیل و آذربایجان شرقی می توان به گلیم مرینوس ورنی اشاره کرد. این گلیم بافت های داری است که دارای تار و پود نازک و پود اصلی می باشد. نقش اصلی آن توسط پود اصلی ایجاد می شود و حرکت پود اصلی در آن، پیچشی می باشد.

مراحل تهیه گلیم پشمی مرینوس

مراحل تهیه گلیم پشمی مرینوس از هنرهای اصیل مردم ایران زمین می توانیم به فرش و گلیم اشاره داشته باشیم. گلیم فاقد پرز است و معمولاً نقشه به کار رفته در آن در طرح های هندسی و یا شکل حیوانات هستند. برای کاشت آن باید مراحل مختلفی را طی کرد. اولین مرحله چله کشی است که پس از بستن کوجی روی می دهد. گلیم در سه طرح ساده، رجسته و ورنی تولید می شود. گلیم دستبافت که از نخ خام، پشم یا پنبه ای و مصنوعی به صورت تار و پود بافته می‌ شود، دارای نخ یک لایه ۳ تا ۵ است.

برای اینکه کیفیت گلیم بافته شده بهتر شود، لایه نخ را کم تر می گیرند. گلیم ها معمولاً با نقش شکسته یا همان هندسی بافته می‌ شوند که بیش تر از همه شامل نقشه لوزی، سه گوش، چهارگوش و … هستند. در کشورهایی مثل چین، پاکستان و دیگر کشورهای خاورمیانه ساخت گلیم رایج است. اما در ایران بیش تر از همه استان‌ های مشهد، فارس، کردستان، آذربایجان و … گلیم را تولید می‌ کنند. آن ها در ابعاد یک متر در دو متر تولید می شوند. گلیم های ایرانی به دو شکل کرباس و صوفی در دارهای عمودی یا ایستاده زمینی و یا افقی بافته می شوند.

برای چله کشی پس از انتخاب دار باید دو رشته طناب را با فاصله دلخواه بافنده به موازات زیر دارد. در مرحله بعد باید سر نخ پنبه ای که دارای ظرافت یا ضخامت خوبی است، به انتهای سمت راست یا چپ زیر دار گرفته و گلوله نخ را از پشت اولین زهدار و جلو دو میزه دار عبور داد و از زیر دار خارج کرد.

پس از چله کشی باید کوجی را بست. عمل زنجیربافی قبل از بافت گلیم انجام می‌ شود و این امکان را به بافنده می‌ دهد که سرعت عمل بیش تری داشته باشد.

نحوه انتخاب گلیم پشمی مرینوس

نحوه انتخاب گلیم پشمی مرینوس

گلیم که محصولی دست بافته است از حیوانات اهلی برای تولید آن استفاده شده است و جایگزین فرش می‌ شود. گلیم دستبافتی مرینوس از تار و پود درست می‌شود. هر منطقه از ایران طرح مختص به خود را تولید می‌کند، اما ممکن است علاوه بر فرش از گلیم برای کارهای دیگری استفاده شود، به عنوان مثال در بین عشایر از آن به عنوان نمکدان، جل اسب و نوار چادر استفاده می‌شود.

می‌ توان گفت که این نمونه از گلیم در آسیای مرکزی، شرق اروپا و شمال آفریقا که پرورش بز و گوسفند و شتر در آن مناطق بسیار زیاد است، بافته می‌ شود. مردمان ترکمن، ترک، عرب و قفقاز دستبافته گلیم را تولید می‌ کنند و از آن در موارد بسیاری استفاده دارند.

بسیاری از افراد هستند که فکر می‌کنند گلیم زیلو یا جاجیم فرقی ندارد، اما گلیم فرشی است که از بافتن پود بر تارهایی که بر دار افراشته تنیده شده است، بافته می‌شود و برای تولید آن از دستگاهی نظیر ماسوره استفاده نمی‌ شود، در حالی که در ذیلو یا جاجیم از ماسوره استفاده می شود.

گلیم نوعی زیرانداز دستی است که برای تولید آن از ابریشم، پشم گوسفند یا دیگر چهارپایان اهلی استفاده می شود. معمولاً از گلیم برای پوشاندن زمین، دیوار یا رو اندازی برای حیوانات باربر استفاده شده که امروز در خانه های شهری به عنوان محصولی مدرن استفاده می‌ شود.

رنگ های گلیم هم سنتی گیاهی است، ولی گاهی برای زیبایی بیشتر و یا کنده شدن رنگ ها آن را با چای و پوست گردو شستشو می‌دهد عشایر و بافندگان در اندازه‌گیری هیچگونه محدودیتی ندارند و می‌توانند با توجه به نیاز خود گره را در اندازه کوچک و بزرگ ببافند.

فروش انواع گلیم پشمی مرینوس ورنی

فروش انواع گلیم پشمی مرینوس ورنی

به دلیل استقبال بسیار زیادی که از این محصول شده است، فروش گلیم پشمی دستبافت امری رایج است و افراد در هر نقطه از کشور تمایل به استفاده از آن دارند.

با این وجود خرید گلیم پشمی بسیار راحت شده است، چرا که مرکز فروش در این زمینه به خوبی خدمات‌ رسانی می‌ کند و افراد می‌ توانند در هر تعداد و به صورت عمده، گلیم مد نظر خود را تهیه نمایند. با خرید به صورت عمده افراد می‌ توانند خرید خود را به صرفه‌ تر نمایند، چرا که مستقیماً با تولید کننده معامله خود را انجام داده‌ اند و دست واسطه از معامله حذف شده است.

اما قیمت انواع گلیم پشمی به صورت عمده بسیار ارزان تر خواهد شد و شما در این صورت مستقیماً با تولید کننده معامله انجام داده اید و دست واسطه را از معامله حذف کرده اید. از طرفی به دلیل کیفیت و زیبایی بسیار زیاد این نمونه از محصولات، صادرات انواع گلیم دست بافت پادری هم بسیار زیاد شده است و بازرگانان بسیاری در این زمینه فعالیت دارند.

6 دیدگاه

  • سلام … تولید داخلی با کیفیت این محصولات و پوشش بازار داخلی زمینه اشتغال زایی فراوانی را به همراه داشته است. پوشش بازار داخلی در دنیای تحارت مدرن دیگر در کیفیت و در محیط داخلی سازمان خلاصه نمیشه و در واقع میشه گفت حتی با کیفیتی به مراتب پایین تر و با درپیش گرفتن استراتژی تمرکز در شبکه توزیع و بازاریابی و به ویژه خدمات پس از فروش، سلایق مشتری رو با استاندارد های تولید کننده شکل داد و باعث برتری و اثر هاله ای در ذهن مشتری شد. بنابراین مصرف کننده قیمت و کیفیت ایده ال رو از روند مطلوبیت خرید خارج میکنه و تمایلات خودش رو با سیاست های تولید کننده مطابقت میده و به این گمان مطلوبیت نهایی رو حاصل میکنه.

  • سلام وقت بخیر این گلیم ها در کدام استان تهیه میشه؟ فقط اینکه دست دوز هستند ؟؟ یا ماشینی؟ ممنون میشم یه توضیح مختصری بفرمایید

  • محصولاتی که میفرستین برای شهرستان های دیگه چند روزه به دست مشتری می رسد؟ آیا امکان داره نهایتش تا چهار روز کاری برسه دستمون؟ ممنون میشم پاسخگو باشید چون قیمتاتون خوبه اما من برای خرید این محصول بسیار عجله دارم که زود به دستم برسه.

  • تشکر از سایت خوبتون جهت فروش انواع گلیم پشمی مرینوس ورنی درجه یک.
    خرید از این سایت خوب رو به همه دوستان توصیه میکنم.
    لطفا قیمت و نحوه سفارش رو اعلام کنید.

  • سلام من بعد از اولین خریدم از مجموعه شما این محصول رو فقط از شما سفارش دادم همیشه از قیمت و مرغوبیت محصول راضی بودم و به بقیه ی اطرافیانم پیشنهاد می کنم.

  • سلام و وقت بخیر … محصولات این شرکت با توجه به تولید در استاندارد های جهانی به خوبی توانایی رقابت با نمونه های خارجی را داراست و با توجه به کیفیت مطلوب بستر ساز صادرات در این حوزه شده … تاجران و دست اندر کاران این بخش می توانند اقدام سرمایه گذاری در معرفی بیشتر این محصول و کسب بازار و سود از راه فروش دلاری بدست بیاورند. تمام تلاش تولید کننده محترم در جهت ارتقا ی بهره وری عوامل و منابع تولید برای در پیش گرفتن استراتژی صرفه جویی در منابع و معطوف به رقابت پذیری کشور در این طبقه بندی از محصولات خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *